Το πρόγραμμα καλύπτει όλο το εύρος των φαινομένων της Επιστήμης της Μετεωρολογίας – Κλιματολογίας με την υποστήριξη εντυπωσιακών πειραμάτων και δραστηριοτήτων. Οι μαθητές ενθουσιάζονται, προβληματίζονται και οδηγούνται βιωματικά στην ανακάλυψη των φυσικών νόμων που διέπουν τα μετεωρολογικά φαινόμενα.
Όλες οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες πραγματοποιούνται από έμπειρους επιστήμονες κλιματολογίας με εκπαιδευτική κατάρτιση.
Διάρκεια προγράμματος: 90΄ ή 2 διδακτικές ώρες
Τόπος Διεξαγωγής: Τμήμα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος, ΕΚΠΑ, Ζωγράφου, 15784, Αθήνα.
Τηλέφωνα επικοινωνίας: 6977607668, 210 7274806
E-mail Υπευθύνου: ableta@geol.uoa.gr (Δρ. Αναστασία Μπλέτα )
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
ΤΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΤΟΥ ΚΑΙΡΟΥ
Οι μικροί μαθητές μέσα από ένα επιστημονικό παραμύθι ταξιδεύουν στο κόσμο των φυσικών φαινομένων προκειμένου να βρουν το τέλος της ιστορίας μας. Τα παιδιά παρακολουθούν μια ιστορία και βρίσκονται αντιμέτωποι με προβλήματα που συνδέονται με φυσικά, μετεωρολογικά φαινόμενα. Έτσι, όλοι οι μαθητές κάνουν υποθέσεις, δοκιμάζουν, εκτελούν επιστημονικά πειράματα, βγάζουν συμπεράσματα και διατυπώνουν τους κανόνες της Επιστήμης.
ΤΟΥ ΚΑΙΡΟΥ ΤΑ ΓΥΡΙΣΜΑΤΑ
Οι μαθητές με τη παρατήρηση των καιρικών φαινομένων που «ζωντανεύουν» μέσα στην αίθουσα, μπορούν να αντιληφθούν τις φυσικές διεργασίες που τα διέπουν. Οι καιρικές συνθήκες εναλλάσσονται και στην αίθουσα εμφανίζονται έντονα φαινόμενα όπως πυκνά σύννεφα, βροχή, κεραυνοί, αστραπές, τυφώνες, αλλά πάντα στο τέλος επικρατεί λιακάδα!
Στο τέλος της παρουσίασης οι μαθητές καλούνται να φτιάξουν διαφορετικά είδη νεφών, να παίξουν το παιχνίδι αναγνώρισής τους και προσπαθούν να γλιτώσουν από το μάτι του τυφώνα μέσα από το «μετεο-λαβύρινθο».
ΤΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΤΟΥ ΚΑΙΡΟΥ
Οι μικροί μαθητές μέσα από ένα επιστημονικό παραμύθι ταξιδεύουν στο κόσμο των φυσικών φαινομένων προκειμένου να βρουν το τέλος της ιστορίας μας. Τα παιδιά παρακολουθούν μια ιστορία και βρίσκονται αντιμέτωποι με προβλήματα που συνδέονται με φυσικά, μετεωρολογικά φαινόμενα. Έτσι, όλοι οι μαθητές κάνουν υποθέσεις, δοκιμάζουν, εκτελούν επιστημονικά πειράματα, βγάζουν συμπεράσματα και διατυπώνουν τους κανόνες της Επιστήμης.
ΤΟΥ ΚΑΙΡΟΥ ΤΑ ΓΥΡΙΣΜΑΤΑ
Οι μαθητές με τη παρατήρηση των καιρικών φαινομένων που «ζωντανεύουν» μέσα στην αίθουσα, μπορούν να αντιληφθούν τις φυσικές διεργασίες που τα διέπουν. Οι καιρικές συνθήκες εναλλάσσονται και στην αίθουσα εμφανίζονται έντονα φαινόμενα όπως πυκνά σύννεφα, βροχή, κεραυνοί, αστραπές, τυφώνες, αλλά πάντα στο τέλος επικρατεί λιακάδα!
Στο τέλος της παρουσίασης οι μαθητές καλούνται να φτιάξουν διαφορετικά είδη νεφών, να παίξουν το παιχνίδι αναγνώρισής τους και προσπαθούν να γλιτώσουν από το μάτι του τυφώνα μέσα από το «μετεο-λαβύρινθο».
Η ΜΑΓΕΙΑ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ
Το ταξίδι μας με όχημα το φως θα ξεκινήσει από το αστέρι του ηλιακού μας συστήματος «τον ήλιο». Διαπιστώνουμε τη δύναμή του και τις υψηλές θερμοκρασίες που επικρατούν, κάνοντας ένα απλό πείραμα όπου η θερμότητα μπορεί να μετακινήσει αντικείμενα! Επίσης καταλαβαίνουμε γιατί ο ουρανός είναι μπλε και η δύση κόκκινη, φτιάχνουμε το ουράνιο τόξο στη τάξη και κατασκευάζουμε ένα πολύ απλό μεγεθυντικό φακό, αλλά πολύ αποτελεσματικό. Φυσικά εξηγούμε τις απάτες του φωτός, μπερδεύοντας το δεξιά με το αριστερά και το πάνω με το κάτω, ενώ εξαφανίζουμε το ποτήρι…
ΤΟΥ ΚΑΙΡΟΥ ΤΑ ΓΥΡΙΣΜΑΤΑ
Οι μαθητές με τη παρατήρηση των καιρικών φαινομένων που «ζωντανεύουν» μέσα στην αίθουσα, μπορούν να αντιληφθούν τις φυσικές διεργασίες που τα διέπουν. Οι καιρικές συνθήκες εναλλάσσονται και στην αίθουσα εμφανίζονται έντονα φαινόμενα όπως πυκνά σύννεφα, βροχή, κεραυνοί, αστραπές, τυφώνες, αλλά πάντα στο τέλος επικρατεί λιακάδα!
Στο τέλος της παρουσίασης οι μαθητές καλούνται να φτιάξουν διαφορετικά είδη νεφών, να παίξουν το παιχνίδι αναγνώρισής τους και προσπαθούν να γλιτώσουν από το μάτι του τυφώνα μέσα από το «μετεο-λαβύρινθο».
Η ΜΑΓΕΙΑ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ
Το ταξίδι μας με όχημα το φως θα ξεκινήσει από το αστέρι του ηλιακού μας συστήματος «τον ήλιο». Διαπιστώνουμε τη δύναμή του και τις υψηλές θερμοκρασίες που επικρατούν, κάνοντας ένα απλό πείραμα όπου η θερμότητα μπορεί να μετακινήσει αντικείμενα! Επίσης καταλαβαίνουμε γιατί ο ουρανός είναι μπλε και η δύση κόκκινη, φτιάχνουμε το ουράνιο τόξο στη τάξη και κατασκευάζουμε ένα πολύ απλό μεγεθυντικό φακό, αλλά πολύ αποτελεσματικό. Φυσικά εξηγούμε τις απάτες του φωτός, μπερδεύοντας το δεξιά με το αριστερά και το πάνω με το κάτω, ενώ εξαφανίζουμε το ποτήρι…
ΤΑ ΟΡΓΑΝΑ ΤΟΥ ΚΑΙΡΟΥ
Οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να κάνουν απλές μετρήσεις θερμοκρασίας και βροχής, χρησιμοποιώντας το δικό τους χειροποίητο θερμόμετρο και βροχόμετρο. Διαπιστώνουμε τις διακυμάνσεις της θερμοκρασίας σε διαφορετικά είδη θερμομέτρων και ακούμε τη βροχή μέσα στην αίθουσα!
Κατανοούμε τις διαφορετικές κλίμακες μέτρησης του ανέμου παίζοντας το παιχνίδι «Βρες το σύννεφο» και κατασκευάζουμε το προσωπικό μας ανεμόμετρο. Στο τέλος της παρουσίασης και με τη βοήθεια των καιρικών συνθηκών, οι μαθητές καλούνται να αφήσουν το δικό τους μετεωρολογικό μπαλόνι στην ατμόσφαιρα!
Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΩΝ ΑΕΡΙΩΝ
Επισημαίνουμε τα διαφορετικά αέρια που υπάρχουν στην ατμόσφαιρά μας και τονίζουμε τον ρόλο του οξυγόνου στην ατμόσφαιρα και την αναγκαιότητά του στην ύπαρξη της ζωής. Επίσης «βλέπουμε» το αόρατο και άοσμο διοξείδιο του άνθρακα να σβήνει «φλόγες» και φτιάχνουμε το βλαβερό αυτό αέριο με απλά υλικά της καθημερινότητας κάνοντας έκρηξη αφρού και με τη βοήθειά του κινείται το χρωματιστό αφρώδες νερό. Αντιλαμβανόμαστε ότι ο αέρας αποτελείται κυρίως από άζωτο και όχι από οξυγόνο. Η αυξημένη θερμότητα είναι ικανή να δημιουργήσει ένα «ζαχαρένιο φίδι» και πειραματιζόμαστε σε συνθήκες ψύχους!
ΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΑΣ
Ο αέρας κυκλοφορεί στην ατμόσφαιρα, ανάλογα με τη θερμοκρασία του, παρόμοια με τα θερμά και ψυχρά ρεύματα της θάλασσας. Γνωρίζουμε ότι η θερμότητα μεταφέρεται όπως ακριβώς με το χρώμα και το νερό. Επιπλέον, ο αέρας διαστέλλεται και συστέλλεται όπως ακριβώς ένα μπαλόνι και ένα μπαλάκι. Μαθαίνουμε και πειραματιζόμαστε με τη λειτουργία του υδραυλικού πιεστηρίου και την επιφανειακή τάση κάνοντας το πιπέρι… «δρομέα». Επιπλέον, κατανοώντας την ατμοσφαιρική πίεση παρατηρούμε ότι το νερό πάει ενάντια στην βαρύτητα και το μπουκάλι «καταπίνει» το μπαλόνι! Συγκρίνουμε την υδροστατική και ατμοσφαιρική πίεση απλά με ένα πλαστικό μπουκάλι.
ΑΛΛΟΥ ΤΥΠΟΥ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ
Οι μαθητές αναγνωρίζουν τις ήπιες μορφές ενέργειας και διαπιστώνουμε τη δύναμη τους μετατρέποντάς τες σε άλλες μορφές. Ανεμογεννήτριες ανάβουν λαμπάκια και φωτοβολταïκά πάνελ θέτουν σε κίνηση ανεμιστήρα. Ενθουσιαζόμαστε όταν παρατηρήσουμε ότι πάνω σε στρώμα αέρα μπορούν να κινηθούν αντικείμενα. Θα φωτίσουμε λάμπες χωρίς ρεύμα και θα φτιάξουμε «ανθρώπινο» κύκλωμα! Στο τέλος όλοι θα παίξουμε το περιβαλλοντικό παιχνίδι της κλιματικής αλλαγής.
ΜΕΤΕΩΡΟΛΟΓΟΙ ΜΙΑΣ ΜΕΡΑΣ
Διαπιστώνουμε το σημαντικό ρόλο του μετεωρολόγου μαθαίνοντας να «διαβάζουμε» μετεωρολογικούς χάρτες και κάνοντας πρόγνωση καιρού! Επιπλέον, κάνουμε μετρήσεις με διαφορετικούς τύπους θερμομέτρων, υπολογίζουμε τη σχετική υγρασία και μετράμε τη ηλιακή ακτινοβολία. Στο τέλος της παρουσίασης και με τη βοήθεια των καιρικών συνθηκών, οι μαθητές αφήνουν το δικό τους μετεωρολογικό μπαλόνι, όπως ακριβώς οι επιστήμονες μετεωρολόγοι…
ΟΙ ΡΥΠΟΙ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ
Αντιλαμβανόμαστε το ρόλο του κύκλου του νερού και τη σπουδαιότητα της βροχής στην ύπαρξη της ζωής. Όμως οι ρύποι προκαλούν όξινη βροχή και θα μπορέσουμε να τη δημιουργήσουμε εντός της τάξης! Κατανοούμε ότι το μετεωρολογικό αυτό φαινόμενο έχει σημαντικές οικολογικές επιπτώσεις και συνδέεται με τη ρύπανση της ατμόσφαιρας. Παράλληλα θα μπορούμε να μετρήσουμε την ένταση της όξινης βροχής φτιάχνοντας το δικό μας πεχαμετρικό χαρτί. Τέλος, διαπιστώνουμε τα παιχνίδια των σωματιδίων με το φως.