Ημερίδα «Ιχνηλατώντας το κλίμα της πόλης»

Η ημερίδα «Ιχνηλατώντας το κλίμα της πόλης» θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 18 Ιουλίου 2023 και ώρα 18:00 στην «Αίθουσα Κρίσπη» του Μουσείου Ιστορίας Πανεπιστημίου Αθηνών (Θόλου 5, Πλάκα), με στόχο την ανάδειξη επιστημονικών θεμάτων, όπως το αστικό βιόκλιμα, οι θερμικές εκπομπές οχημάτων, η μικροκινητικότητα και οι αστικές αναπλάσεις, το υδάτινο περιβάλλον στις πόλεις, αλλά και θέματα όπως το αστικό περιβάλλον και υγεία.

Με την επιστημονική επιμέλεια του Δ.Π.Μ.Σ. «Νερό, Βιόσφαιρα και Κλιματική Αλλαγή» και της Ελληνικής Μετεωρολογικής Εταιρείας.

Χορηγός: Σύνδεσμος Υποτρόφων του Ιδρύματος Ωνάση

Ενθουσίασε τους μαθητές της Ρόδου το εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την δορυφορική παρακολούθηση των ανέμων.

Με τη συμπλήρωση 4.5 ετών από την εκτόξευση του δορυφόρου Αίολου, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Διαστήματος (ESA), σε συνεργασία με το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών (ΕΑΑ) και την εταιρία υψηλής τεχνολογίας Raymetrics, συνδιοργάνωσαν το καταληκτικό συνέδριο «Aeolus 2023 » της εμβληματικής αποστολής στη Ρόδο (22-26 Μαΐου 2023). Επιστήμονες παγκοσμίου φήμης από Ευρωπαϊκά κέντρα τηλεπισκόπησης, την NASA και την JAXA, συναντήθηκαν με τους υπεύθυνους του Ευρωπαϊκού Κέντρου για την μεσοπρόθεσμη πρόγνωση καιρού (ECMWF), με σκοπό να εξάγουν συμπεράσματα για τη συμβολή των δεδομένων ανέμου του Αίολου στην ακρίβεια των μετεωρολογικών προγνώσεων.

Στο πλαίσιο αυτό, μέλη του Τμήματος Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του ΕΚΠΑ και της ομάδας NOA – ReACT του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, με την υποστήριξη του γραφείου εκπαίδευσης της ESA - European Space Agency και του ελληνικού γραφείου ESERO Greece, σχεδίασαν και υλοποιήσαν, για πρώτη φορά, ένα καινοτόμο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, το «Aeolus Edu» για την δορυφορική αποστολή Aeolus.

Το πρόγραμμα παρακολούθησαν 150 μαθητές της ΣΤ’ τάξης από το 1ο, 12ο και 13ο ΔΣ Ρόδου, στο ξενοδοχείο Rodos Palace, την Τετάρτη 24 Μαΐου 2023. Πρόκειται για ένα βιωματικό πρόγραμμα που εστιάζει στην διάδραση των μαθητών με τα όργανα μέτρησης του ανέμου και την πειραματική προσέγγιση των αρχών της φυσικής πάνω στις οποίες βασίζεται η τεχνολογία «Doppler Wind Lidar»  μέσω της οποίας επιτυγχάνεται η παρακολούθηση του ανέμου από το διάστημα.

Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να μάθουν τι προκαλεί την δημιουργία των ανέμων, με ποια επίγεια μέσα παρακολουθούμε τον άνεμο, γιατί η δορυφορική αποστολή Αίολος είναι τόσο σημαντική και ποιες πρωτοπόρες τεχνολογίες χρησιμοποιεί ο δορυφόρος για να παρακολουθεί παγκοσμίως και αδιάλειπτα τους ανέμους από το διάστημα. Τέλος, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά και να θέσουν ερωτήματα στους επιστήμονες της ESA που έδωσαν πνοή στον Αίολο, Tommaso Parrinello και Thorsten Fehr, οι οποίοι εντυπωσιάστηκαν από τον ενθουσιασμό και το επίπεδο των μαθητών.

Το πρόγραμμα σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε με την βοήθεια των μελών των παρακάτω φορέων:

- Παναγιώτα Ασημακοπούλου (υποψήφια διδάκτορας του Τμήματος Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του ΕΚΠΑ και μέλος των εργαστηρίων Κλιματολογίας και Ατμοσφαιρικού Περιβάλλοντος – (LACAE) και Τηλεανίχνευσης – (RSLab-NKUA)

- Μαρία Τσίχλα, Ιωάννα Τσικουδή, Περιστέρα Πάσχου, Ολυμπία Βασαρδάνη και Σταυρούλα Παπαθεοχάρη (συνεργάτες ερευνητές στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών, και μέλη της ομάδας NOA – ReACT)

Αυτό το πρόγραμμα δεν θα ήταν δυνατό χωρίς την υποστήριξη των:

Το LACAE υποδέχτηκε το γυμνάσιο της Ευαγγελικής Σχολής

Την Τετάρτη 23/11/2022, το εργαστήριό μας άνοιξε με μεγάλη χαρά τις πύλες του στους μαθητές/τριες  του γυμνασίου της Ευαγγελικής Σχολής, δίνοντας τους την ευκαιρία να γνωρίσουν τους  χώρους, τα επιστημονικά όργανα και τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες του εργαστηρίου μας.

Οι μαθητές της 1ης γυμνασίου που μας επισκέφτηκαν, είχαν την ευκαιρία να αντιληφθούν τον ρόλο των μετεωρολογικών μετρήσεων μέσα από τη γνωριμία με μεγάλη ποικιλία κινητών και σταθερών οργάνων, να συμμετέχουν σε διαδραστικά πειράματα και να μάθουν για τις σύγχρονες εξελίξεις σχετικά με τους τεχνητούς δορυφόρους και την παρακολούθηση της Γης από το διάστημα.

Ευχαριστούμε τους μαθητές και συνοδούς εκπαιδευτικούς για την ενθουσιώδη συμμετοχή τους.

 

Επιτυχής ολοκλήρωση των εργασιών του Θερινού Σχολείου στη Νίσυρο

Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του Θερινού Σχολείου στον Εμπορειό της Νισύρου από 29 Μαϊου – 5 Ιουνίου 2022, το οποίο πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια της υποψηφιότητας της Νισύρου για ένταξη στο δίκτυο των Παγκόσμιων Γεωπάρκων της UNESCO, που έχει κατατεθεί στις 15 Νοεμβρίου 2021, από τον Δήμο Νισύρου με τη στήριξη συνεργατών από το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδας (Καθηγητής Εμανουλούδης Δημήτριος) και το ΕΚΠΑ (Καθηγητής Νάστος Παναγιώτης και Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Νομικού Παρασκευή) αλλά και της τοπικής κοινωνίας της Νισύρου.

Οι εργασίες του Θερινού Σχολείου πραγματοποιήθηκαν στο εμβληματικό κτίριο του Παλαιού Δημοτικού Σχολείου στον Εμπορειό της Νισύρου, το οποίο έχει παραχωρηθεί από τον Δήμο Νισύρου στο Εργαστήριο Κλιματολογίας και Ατμοσφαιρικού Περιβάλλοντος του Τμήματος Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του ΕΚΠΑ και στην Έδρα UNESCO Con-E-Ect του ΔΙΠΑΕ.

Το Θερινό Σχολείο συνδιοργανώθηκε από Το Διϊδρυματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών “ΝΕΡΟ, ΒΙΟΣΦΑΙΡΑ ΚΑΙ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ” (ΕΚΠΑ – ΔΙΠΑΕ – ΕΔΡΑ UNESCO Con-E-Ect) και το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών “ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΓΗΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ” (ΕΚΠΑ) και θα αποτελέσει θεσμό στο νησί της Νισύρου. Πανεπιστημιακοί και Ερευνητές από τους τομείς της Μετεωρολογίας και Κλιματολογίας, Γεωλογίας, Δασολογίας, Οικολογίας και του Φυσικού Περιβάλλοντος συμμετείχαν με ποικιλία διαλέξεων και ασκήσεων πεδίου στο νησί της Νισύρου το οποίο θεωρείται Εργαστήριο Φυσικών Επιστημών (Natural Science Laboratory).

Οι μεταπτυχιακοί φοιτητές φεύγουν ενθουσιασμένοι ως πρεσβευτές της Νισύρου, έχοντας ολοκληρώσει τόσο τον θεωρητικό κύκλο μαθημάτων αλλά και εργασίες υπαίθρου, όπως εργαστηριακές ασκήσεις, που αφορούν μικρο-βιοκλιματικές μετρήσεις στους οικισμούς της Νισύρου, δενδροχρονολογήσεις για ανασύσταση του κλίματος της Νισύρου τα προηγούμενα 200 χρόνια, μετρήσεις της ποιότητας του αέρα και περιβαλλοντικών μετρήσεων στο ηφαίστειο της Νισύρου και διαχρονική γεωλογική εξέλιξη του ενεργού ηφαιστείου της Νισύρου.

Το Θερινό Σχολείο ολοκλήρωσε τις εργασίες του με την εκδήλωση για την Παγκόσμια Ημέρα του Περιβάλλοντος, την οποία τίμησαν με την παρουσία τους ο Γενικός Γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Κουτουλάκης και ο Δήμαρχος Νισύρου καθ. Χριστοφής Κορωναίος.

Συνέντευξη του Δ/ντη του εργαστηρίου στο Act for Earth του CNN Greece

Π. Νάστος: Ακραίες βροχοπτώσεις και λειψυδρία θα κυριαρχήσουν στην Αν. Μεσόγειο και την Ελλάδα.

Αυτά δηλώσε μεταξύ άλλων στη συνέντευξη που παραχώρησε ο Διευθυντής του εργαστηρίου μας, Παναγιώτης Νάστος,  στη δημοσιογράφο Χρύσα Γρίβα.  Η συνέντευξη δημοσιέυτηκε  τη Δευτέρα, 31 Ιανουαρίου 2022 στο CNN Greece.

Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη του κ. Παναγιώτη Νάστου, καθηγητή Κλιματολογίας του τμήματος Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος ΕΚΠΑ στο Act for Earth του CNN Greece.

Πιλοτική Εφαρμογή Εργαστηρίου Δεξιοτήτων

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τα εργαστηρία δεξιοτήτων, με τίτλο  "Με δορυφόρο βοηθό καμένες εκτάσεις χαρτογραφώ", υλοποιήθηκε πιλοτικά σε τρία (3) τμήματα Ε΄τάξης του 2ου ΔΣ Αγ. Κωσταντίνου Αγρινίου και του 5ου ΔΣ Ηλιούπολης Αττικής, κατά την περίοδο Δεκεμβρίου 2021 - Φεβρουαρίου 2022, με στόχο την αξιολόγησή του σε πραγματικές συνθήκες τάξης και την αναθεώρησή του βάσει ανατροφοδότησης και ευρήματων.
Σκοπός του προτεινόμενου προγράμματος είναι να ερευνήσει τη δυνατότητα αξιοποίησης της σύγχρονης δορυφορικής τεχνολογίας προς όφελος της κλιματικής εκπαίδευσης αλλά και της εκπαίδευσης STEM.

Ευχαριστούμε τους εκπαιδευτικούς Ράνια Κατσιγιάννη, Αθανάσιο Γεροθόδωρο και Μαρία Μουχασίρη για το αρχικό ενδιαφέρον τους στο πρόγραμμα, την ενθουσιώδη υλοποίησή του και την ανεκτίμητη ανατροφοδότηση που μας παρήχαν.

  • Θεματικές εργαστηρίων δεξιοτήτων που εντάσσεται:  Φροντίζω το περιβάλλον & Δημιουργώ & Καινοτομώ /STEM
  • Βαθμίδα / Τάξεις που προτείνεται: Δημοτικό/ Ε' & Στ'  , Γυμνάσιο/  Α' & Β'
  • Διάρκεια προγράμματος:  7 εβδομάδες ( 7 διδακτικές ώρες)
  • Εκπόνηση προγράμματος: Παναγιώτα Ασημακοπούλου Υπ. Διδάκτωρ

Μετά την λήξη της πιλοτικής εφαρμογής και την αναθεώρησή του, το πρόγραμμα θα διατεθεί για ελεύθερη χρήση προς όλους τους ενδιαφερόμενους εκπαιδευτικούς. Δείτε παρακάτω στιγμιότυπα και μαρτυρίες από την πιλοτική του εφαρμογή.

Ιανουάριος 2022: Υπολογισμός εμβαδού καμένης έκτασης στην Κινέτα και το Μάτι Αττικής, από μαθητές Ε΄τάξης του 2ου ΔΣ Αγ. Κωσταντίνου Αγρινίου και του 5ου ΔΣ Ηλιούπολης

Covid-19, ουδέν κακόν αμιγές καλού

Το κλείσιμο των σχολείων λόγω Covid-19 έδωσε την ευκαιρία στο εργαστήριό μας να παρουσιάσει για πρώτη φορά στην δημόσια τηλεόραση, τρόπους ενσωμάτωσης και αξιοποίησης των προϊόντων της δορυφορικής παρακολούθησης της γης στα μαθήματα του Δημοτικού σχολείου.

Συγκεκριμένα, με όχημα το μάθημα της Γεωγραφίας της ΣΤ΄ τάξης του Δημοτικού (κεφάλαια: Ατμόσφαιρα, Φυσικές Καταστροφές, Έρημοι), η υποψήφια διδάκτορας του εργαστηρίου μας, Γιώτα Ασημακοπούλου,  παρουσίασε τρόπους αξιοποίησης των δορυφορικών εικόνων και των εργαλείων που προσφέρει ελεύθερα και δωρεάν το ευρωπαϊκό πρόγραμμα δορυφορικής παρακολούθησης της γης Copernicus (https://www.copernicus.eu/el)!

Στα μαθήματα αυτά αξιοποιήθηκε ταυτόχρονα και εκπαιδευτικό υλικό του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA) και συγκεκριμένα του προγράμματος Teach with Space (https://www.esa.int/Education/Teachers_Corner/Primary_classroom_resources).

Τα σχετικά τηλεμαθήματα του προγράμματος “μαθαίνουμε στο σπίτι” είναι διαθέσιμα στους ακόλουθους συνδέσμους, καθώς και στην ιστοσελίδα της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης και του WebTV της ΕΡΤ.

  1. Ατμόσφαιρα: https://youtu.be/7qhnPsoz_-M
  2. Φυσικές Καταστροφές: https://youtu.be/YMcyHmJKISI
  3. Έρημοι: https://youtu.be/dv1OZRRxPps
  4. Σεισμοί και Ηφαίστεια: https://youtu.be/l4YmvjiL-fw

 

Το lacae στον γαλάζιο πλανήτη του “Π100- Πλανήτης Τεχνόπολη”

Το Σαββατοκύριακο 21 & 22 Σεπτεμβρίου 2019, το τμήμα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος και το LACAE, συμμετείχε στο φεστιβάλ επιστήμης για παιδιά “Π100 – Πλανήτης Τεχνόπολη” του Δήμου Αθηναίων που κατάφερε να προσεδαφίσει πάνω από 6000 παιδιά και γονείς σε….άλλο πλανήτη

Κατά την διάρκεια του φεστιβάλ, υλοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία το εργαστήριο “Μέσω Δορυφόρου“, στο πλαίσιο του οποίου παιδιά και γονείς είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν τον τρόπο που οι τεχνητοί δορυφόροι που ευρωπαϊκού προγράμματος Copernicus παρακολουθούν τη γη μας από το διάστημα και μας βοηθούν να αντιμετωπίσουμε δασικές πυρκαγιές, πλημμύρες και άλλες φυσικές καταστροφές.

Συγκεκριμένα, εκτός των άλλων δράσεων, υλοποιήθηκε η εκπαιδευτική δραστηριότητα χαρτογράφησης καμένων εκτάσεων “MaFiS” που αναπτύχθηκε στο πλαίσιο της διδακτορικής διατριβής της υποψήφιας διδάκτορος Παναγιώτας Ασημακοπούλου, η οποία υλοποίησε και το εργαστήριο.

Ευχαριστούμε τα παιδιά και τους γονείς για την συμμετοχή και τα ενθαρρυντικά τους σχόλια!!

 

 

 

Οι νέες εκπ/κες δραστηριότητες του LACAE στην Ημέρα Ανοικτών Πυλών ΕΚΠΑ 2019

Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο πλαίσιο του επιτυχημένου θεσμού των “Ανοικτών Πυλών” που έχει καθιερώσει, άνοιξε και φέτος τις πύλες του σε μαθητές/τριες λυκείων, δίνοντάς τους την ευκαιρία να γνωρίσουν τους πανεπιστημιακούς χώρους  και να ενημερωθούν για τις δραστηριότητες κάθε σχολής ή τμήματος.

Το LACAE που έχει αγκαλιάσει από την πρώτη στιγμή την πρωτοβουλία αυτή του πανεπιστημίου, παρουσίασε φέτος τις νέες, πρωτότυπες, εκπαιδευτικές του δραστηριότητες.

Συγκεκριμένα οι νέες δραστηριότητες του LACAE, εστιάζουν στο αντικείμενο των φυσικών καταστροφών και της κλιματικής αλλαγής και αξιοποιούν εκπαιδευτικά, με καινοτόμο τρόπο, τα σύγχρονα δεδομένα και τις υπηρεσίες της δορυφορικής τηλεπισκόπησης της γης.

Ευχαριστούμε τους μαθητές και συνοδούς εκπαιδευτικούς για την ενθουσιώδη συμμετοχή τους.

“MEDICANE”, το νέο έργο ΕΣΠΑ του LACAE

Το Εργαστήριο Κλιματολογίας και Ατμοσφαιρικού Περιβάλλοντος, του τμήματος Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) είναι στην ευχαριστή θέση να σας ανακοινώσει την Ένταξη της Πράξης «Μοντελοποίηση της κατακόρυφης δομής Τροπικού Τύπου Μεσογειακών Κυκλώνων (Medicanes), με χρήση σμήνους προσομοιώσεων πρόγνωσης με το μοντέλο WRF και η επίδραση της κλιματικής αλλαγής. «MEDICANE»» με Κωδικό ΟΠΣ 5007046 στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση 2014-2020». Το έργο συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση 2014-2020.

Επιστημονικός Υπεύθυνος του έργου είναι ο Καθηγητής Κλιματολογίας κ. Παναγιώτης Νάστος και την ερευνητική ομάδα του αποτελούν:

Ο Κωνσταντίνος Δουβής Δόκτωρ Κλιματολογίας

Η Ηλιάνα Πολυχρόνη Υποψήφια Διδάκτορας Γεωλόγος

Ο Μάρκος Μυλωνάς – Διρδίρης Υποψήφιος Διδάκτορας Γεωλόγος

Η Κωνσταντίνα Πολίτη Υποψήφια Διδάκτορας Φυσικός